Sports World Amsterdam

Andere actie is ander resultaat

15/09/2015| Sports World

Andere actie is ander resultaat

Een killer body krijg je niet in 3 maanden, maar elke stap in die richting is een succesvolle stap. Het is een uitdaging, maar wat kan het mooi zijn!

Wanneer ik mensen aan de balie krijg die komen sporten, stel ik meestal de vraag wat hun motivatie is en wat er toe heeft geleid dat ze (nu) de stap nemen om te gaan sporten. Vaak krijg ik dan een kort antwoord, zoals ”ik wil gewoon fit worden”. Weinig mensen hebben een specifiek doel voor ogen of durven hun doel uit te spreken. Hierbij is schaamte en/of angst een belangrijke factor.

Oké, fit worden, maar wat houdt dat in voor jou? Voor de één is dat minimaal 10 kilometer kunnen hardlopen en moeiteloos wat push ups kunnen doen. Voor de ander de tram kunnen halen zonder volledig uitgeput te zijn. Zo heeft ieder een eigen interpretatie van fit zijn en dus ook een individuele doelstelling. Voor mij de kunst om daar samen met jou achter te komen.

Door een aantal vragen te stellen, probeer ik te ontdekken wat je motivatie is. Vaak komt het bij vrouwen neer op slanker en strakker willen worden en bij mannen op gespierder en droger worden. Maar waarom? Vind je jezelf nu niet goed genoeg? Waarom vind je dat belangrijk? En hoe ziet dat er dan voor jou uit?

Probeer een doel voor ogen te krijgen, één voor de korte termijn en één voor de langere termijn, en werk daar in stapjes naartoe. Een “killer body” krijg je niet in 6 weken of 3 maanden. Maar elke stap in die richting is er een van succes.

Voor veel mensen is de eerste stap de moeilijkste. Het idee om de sportschool binnen te lopen zit vaak al maandenlang in hun hoofd. Wanneer ze dan eindelijk de stap hebben genomen, beginnen ze fanatiek 3 tot 4 keer per week te sporten en verwachten allerlei resultaten. Wanneer deze niet binnen aanzienlijke tijd worden behaald, verdwijnt de motivatie. Het aantal keer sporten neemt af tot 1 a 2 keer per week en vervolgens komen ze helemaal niet meer, ondanks goede voornemens om weer te gaan beginnen. Het worden zogenaamde “slapende leden” van de sportschool. Een makkelijke inkomstenbron voor iedere sportschool zou je denken, maar dit is niet waar Sports World voor staat. Wij willen ook daadwerkelijk dat je je doelen behaalt.

Het is belangrijk dat je je niet te veel focust op het resultaat; je hebt je doel vastgesteld en nu laat je het los. Je gaat je focussen op de reis. Wat ik belangrijk vind is dat er een gedragsverandering gaat plaatsvinden. Dit houdt in dat je patronen gaat doorbreken en nieuwe, goede gewoontes aanleren. Het is een uitdaging, maar wat kan het mooi zijn! Laat je niet beperken door negatieve gedachtes. Je kan het en je gaat het doen, ook voor jou is verandering weggelegd.

Als eerste word je je bewust van je gedrag en zie je in dat je zelf degene bent die daar verandering in moet aanbrengen. Niet ik, ik ondersteun je in jouw reis. Daarna leer je nieuw gedrag, je kijkt naar wat er moet veranderen en doet het. Sta open voor verandering. Andere actie is ander resultaat. Je zult nog vaak in oud gedrag schieten, maar wees dan niet te hard voor jezelf. Dit zijn gewoontes die je door de jaren heen hebt aangeleerd en niet in korte tijd zult afleren. Heb compassie voor jezelf, wees er bewust van en ga verder. Het heeft geen zin om jezelf daar ook nog eens voor te straffen.

Vervolgens wordt het nieuwe gedrag een gewoonte en hoef je er niet langer bewust mee bezig te zijn. Het is een onderdeel van jou en van je leven geworden. Eenmaal het nieuwe gedrag aangeleerd, kun je deze route weer afgaan. Het is toepasbaar op elk gedrag, of het nu gaat om sporten, eten, opruimen, op tijd naar bed gaan of op tijd op je werk komen.

Wat ook helpt, is jezelf kleine en simpele vragen te stellen. Wat kan ik vandaag anders doen? Helpt wat ik doe in het behalen van mijn doel? Welke kleine stap kan ik maken om dichterbij mijn doel te komen? Soms is een uur sporten te veel, of 3 keer in de week een te grote stap. Kijk dan of je ergens 15 minuten vindt één dag in de week, en bouw dit uit. Liever een tevreden gevoel over een behaald doel dan een teleurstelling in een te hoge verwachting.

Gedragsverandering is een mooie reis, waar nog veel meer over te schijven valt. Ik hoop je door dit stukje een beetje verder te hebben geholpen in dit avontuur. Geloof in jezelf zoals je in een kind zou geloven. Alles is mogelijk, zolang jij er maar in gelooft. En zo lang je dat niet doet, doe ik het voor je. Verandering doe je zelf, maar niet alleen. Be the best you can be...

Bob van Dijk (sportinstructeur Sports World).