Sports World Amsterdam

Vakantiekilo’s, help!

27/08/2015| PT Claudio Fray

Vakantiekilo’s, help!

We kunnen bijna afscheid nemen van een prachtige zomer. De meesten van ons komen net terug van een welverdiende vakantie aan de kust of een stedentrip. Niet te vergeten de leuke festivals waar er super veel lekkers wordt verkocht en waar een biertje of twee gedronken wordt. Heerlijk! Ongeacht waar je naar toe gaat of met wie je gaat, lijkt het vonnis hetzelfde: je komt een kilo (of vijf) aan.

De oorzaak van de extra kilo’s is nu eigenlijk niet meer interessant. Wat wél interessant is is hoe je ervan af komt. Een combinatie van voeding, training en gedragsverandering is de geraamte van de oplossing. Mooi gezegd natuurlijk maar dit heb je al op z’n minst duizend keer gehoord. Bovendien blijkt de exacte interpretatie hiervan erg lastig. Zo ontstaan er verschillende (onjuiste) hypes zoals detoxen, “suikervrij” eten en jezelf suf hardlopen. Deze hypes werken voor het overgrote deel van de sporters simpelweg niet. En dit is hartstikke frustrerend als je ziet hoe hard sommigen er voor werken.

Ik denk persoonlijk dat we met z’n allen in ‘fitness land’ te ver zijn doorgeschoten in complexiteit. Teveel moeilijke foefjes, teveel complexe oefeningen en eigenlijk teveel van teveel. Al is je lichaam ontzettend complex, afvallen en in shape komen een kwestie van ‘less is more’. Ook dit moet je blijven relativeren, want ‘less is more’ kan ook snel doorschieten vooral rondom voeding. Minder dan 1200 calorieën per dag eten is simpelweg niet effectief of gezond.

Neem afscheid van het woord ‘dieet’. En gooi in datzelfde oogopslag alle Sonja Bakker boeken weg. Als je wil afvallen gaat het om én minder eten én gebalanceerd eten. Je hebt zowel koolhydraten als eiwitten en vetten nodig. Vergeet ook niet voldoende groenten en fruit. Eet dus minder calorieën dan dat je verbruikt (± 300kcal minder per dag) en dan zul je gauw verschil merken. Het helpt ook als je niet alleen gaat hardlopen of uren cardio gaat doen. Laat een op maat gemaakte trainingsschema maken door de fitness instructeurs. Zij kunnen ook berekenen hoeveel calorieën je zou moeten eten.

Voor de sportschool bezoekers die op zoek zijn naar de snelste en meest effectieve manier om af te vallen of in shape te komen zou ik aanraden om in je lichaam te investeren. Huur een personal trainer in. Dit is een professional die alle tijd en aandacht heeft voor jou. Dat je elke week intensief contact hebt met je personal trainer is een stok achter de deur om je doelen te behalen. Een personal trainer biedt jou ook meer dan alleen trainen. Op maat gemaakt voedingsadvies en het bijstellen van je gedrag hoort hier ook bij. Daarom kies ik als personal trainer ervoor om via een app deze punten aan te pakken. Met de app Virtuagym kun jij je trainingsschema eenvoudig bekijken via je mobiel of computer. Deze app biedt ook de mogelijkheid om de samen naar je voeding te kijken en je resultaten overzichtelijk bij te houden. Ook is er een berichtensysteem zodat jij buiten de trainingen om vragen kunt stellen. Zo blijft personal training persoonlijk, modern maar vooral effectief.

Nu je dit weet is het tijd om actie te ondernemen. Die vakantiekilo’s zullen voor goed wegblijven mits jij nu besluit dat je bereid bent te doen wat nodig is om dit te realiseren. Wil je daar hulp bij krijgen? Neem contact op via fraycoaching@gmail.com of neem een kijkje op www.fray-coaching.com. Je kunt vrijblijvend een proefles volgen!